måndag 29 augusti 2011

Farbror Jacke ( farbror till min farfar) och lite om Berglunds i Ruske.


Jacob Petter född 21 oktober 1857  gift den 3 november 1895 med Anna Helena Eriksson född 10 juli 1867. Han dog den 4 december 1948.
Salomon född 5 september 1896
Erik född 4 augusti 1898
Sara född den 29 november 1900, gift med Edvin N, bror till morfar
Fredrik född 3 december 1903
Helena "Lena" född den 11 augusti 1906
Margareta "Greta" född den  3 juni 1910 tvilling med
Kristina som dog  26 februari 1911

Ruske handlarna Salmon och Erik Berglund


Farbror Jacke och katten på gamla dar
Flyttade till Ruske 22 juni 1896 från Åkerbränna
När jag var en liten tös följde jag med pappa till Ruske ibland, vi hade en båt där som pappa rodde över till Ulfvik med. Vi var och fikade hos Erik, Salomon, Lena och Greta, kusiner till farfar. Fick läsk eller kaffe, dom malde kaffet av bönor. Minns att jag såg sockerbiten på botten i kaffekoppen innan nån utav dom hällde i grädde.
Av Erik fick jag ett bowlingspel i plast, Erik brukade också jobba i affären. 
Minns hur Erik och Greta satt och skrattade när nån sagt något roligt, Helena "Lena" var inte alls lika gladlynt som Greta.
Pappa berättade att han kört ved med häst åt dom, ingen lång sträcka var det, och varje gång han kom med ett lass på gården skulle han dricka en kopp kaffe. Det hade blivit 14 koppar kaffe hos dom den dagen.
När jag blev lite större så cyklade jag till Ruske några gånger.






Före detta affären åt Röske-handlar´n.


Gården 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar